六時礼讃 根源之地

ろくじらいさんこんげんのち

清水寺と八坂神社の間、青龍寺(京都市東山区下河原通八坂鳥居前下ル3丁目南町411)門前に石標が建つ。

青龍寺は、六時禮讃根源之地として知られる日蓮宗の寺院である。寺の正確な創建年は不明だが、古くからこの地にあったとされる。六時礼讃とは、日中に六回にわたって法要を行う仏教の儀式である。

法然上人の弟子である見仏上人が、師の教えに基づき、六時礼讃を実践したことがその由来とされている。特に、後白河法皇の追善供養のために法然がこの地で行った別時念仏が、六時禮讃の確立に大きく影響したといわれる。境内には、この修行の際に法然が鉦の代わりに叩いたとされる「念仏石」が残されていたり、地蔵を戴く台石に「六時礼讃根源之地」と刻まれたりしている。

写真

  • 六時禮讃根源之地
  • 青龍寺 説明札

碑文

法然上人御遺跡
六時禮讃根源之地

青龍寺

青龍寺せいりゅうじ 

見性山けんしょうざんと号し、浄土宗鎮西ちんせい派に属する。
延暦えんりゃく年間(七二八~八〇五)に、桓武かんむ天皇の勅命ちょくめいによって小塩おしお山(右京区)に建てられ、もと大宝寺だいほうじと称したが、平安遷都せんととともにここに移ったといわれる。
その後荒廃していたが、建久けんきゅう三年(一一九二)、法然の弟子・見仏けんぶつが再建し、法然を招いて、念仏道場として引導寺と改めた。更に、寛永かんえい年間(一六二四~一六四三)、霊嚴れいがんによって青龍寺と改称された。
本堂に安置する本尊聖観音しょうかんのん像は平安時代の作品で、伽羅きゃら観音ともいい、桓武天皇が伝教でんきょう大師(最澄)に命じて、唐から渡来した伽羅の木で彫刻させたものと伝えられる。
本堂の前にある大小二つの石は念仏石といい、見仏らが阿弥陀仏を昼夜に六回拝む六時ろくじ礼讃らいさんを行ったとき、伏せがねの代わりにこれを叩いて礼讃の調子をとったといわれている。

京都市


Seiryuji Temple

Seiryuji Temple, which is given the title Kenshozan, belongs to the Chinsei group of the Jodo sect.
This temple was built on Mt. Oshio in Ukyo Ward around 782 to 805 by Emperor Kammu's order. The temple was originally called Daihoji Temple, it is said that the temple was moved to the present place at the time of the relocation of the capital to Kyoto.
The temple was once ruined, but Kembutsu, a follower of the priest Honen, reconstructed the temple in 1192 and invited Honen, when the name of the temple was changed to Indoji Temple and the temple was used as a Buddhist invocation exercise hall. The name was further changed to Seiryuji around 1624 to 1643 by Reigan.
The temple's principal image in the main hall is a statue of Kannon (Deity of Mercy), which was made in the Heian period. This statue is also called Kyara Kannon. It is said that Emperor Kammu ordered the priest Saicho (also known as Denkyo Daishi) to carve the statue out of eaglewood that was imported from Tang China.
The large stone and small stone in front of the main hall are called nembutsu ishi (Buddhist invocation stones). It is said that Kembutsu used to hit the stones in place of metal drums for rokuji raisan (a six-times-a-day worship).

Kyoto City

青龙寺

名为见性山,属于净土宗镇西派。
782年~805年前后,奉桓武天皇敕命被建于小盐山(右京区),原名为大宝寺,后在平安迁都之际被迁至该地。
后来,该寺虽一度被荒废,但于1192年由法然的弟子见佛重建,并请来法然,改为引道寺,作为念佛道常之后,在1624年至1643年前后,又由灵严改称为青龙寺。 正堂里安置的正尊圣观音像是平安时代的作品,又称伽罗观音,相传是桓武天皇命传教大师(最澄)用从中国舶来的伽罗(沉香)之水雕刻而成的。
正堂前面的大小两块石头叫作念佛石,相传见佛等人在此进行昼夜六次参拜阿弥陀佛的六时礼赞时,曾敲打此石代替佛馨为礼赞打拍子。

京都市

세이류지 절

겐쇼잔(見性山)이라고 불리며 정토종 진세이(鎮西)파에 속한다.
782~805년 무렵에 간무(桓武) 천황의 칙명에 의해 오시오야마(小鹽山·우쿄구)에 세워졌으며, 원래 다이호지(大寶寺)라고 불렸지만 헤이안(平安) 천도와 함께 이곳으 로 옮겨왔다고 전해지고 있다.
그 후 황폐해져 가다가 1192년 호넨(法然)의 제자 겐부쓰(見佛)가 재건하고 호넨을 초빙하여 염불도장으로 만들면서 인도지(引導寺)로 이름을 바꾸었으며, 다시 1624년 부터 1643년 무렵 레이간(靈嚴)에 의해 세이류지로 개칭되었다.
본당에 안치되어 있는 본존 성관음상(聖觀音像)은 헤이안시대 때의 작품으로 침향 관음이라고도 하며, 간무 천황이 덴쿄(傳敎)대사(사이초(最澄))에게 명하여 당나라에서 전해진 침향나무의 물로 조각하게 한 작품으로 전해지고 있다.
본당 앞에 있는 크고 작은 두 개의 돌은 염불석이라고 하는데, 겐부쓰 등이 아미타불을 밤낮으로 6번 참배하는 육시예찬(六時禮讃) 수행을 할 때 바라 대신에 이것을 두 드려 예찬의 박자를 맞추었다고 알려져 있다.

교토시

地図

地図

京都市東山区下河原通 付近 [ストリートビュー]